Dystansy maratonu


Dlaczego dystans maratoński wynosi tyle ile wynosi?

Czy zastanawiasz się, dlaczego maratony są tak długie? Oto kilka powodów, dla których istnieją i dlaczego są dobre dla biegaczy.

Dlaczego maratony są tak długie?
Maraton jest tak długi, ponieważ chce się mieć pewność, że każdy biegacz, który wystartuje w wyścigu, będzie w stanie go ukończyć. Jest on skonstruowany jako impreza wytrzymałościowa, w której uczestnicy rywalizują z samymi sobą, a nie z innymi. Maraton to także sposób na budowanie wytrzymałości, siły i siły woli dla biegaczy na każdym poziomie sprawności fizycznej. Maraton ma również dobry cel - zbieranie pieniędzy na cele charytatywne lub jako pokaz poparcia dla konkretnej sprawy - i to jest kolejna zachęta dla ludzi, aby go przebiec.

Ludzie biegają w maratonach z wielu powodów. Jednym z głównych powodów jest chęć zrobienia czegoś trudnego lub rzucenia sobie wyzwania. Większość ludzi nie myśli o tym, jak długo trwa maraton. Pierwszy maraton odbył się w 1918 roku i trwał 24 godziny. Gdybyś chciał przebiec maraton dzisiaj, musiałbyś zapisać się na taki, który ma około 26 mil! To spory dystans!

Ponadto, wytrzymałość jest kolejnym powodem, dla którego ludzie biegają w maratonach. Maratończycy mogą wysilić swoje ciało bardziej niż w jakimkolwiek innym wyścigu, ponieważ dystans jest tak duży. Muszą być sprawni fizycznie i ciężko trenować, jeśli chcą odnieść sukces w tego typu wyścigu.

Innym powodem, dla którego maratony są tak długie, jest fakt, że biorą one pod uwagę strefy czasowe. Aby upewnić się, że każdy biegacz ma równe szanse na wygranie wyścigu, mają wyznaczone czasy startu i mety w oparciu o różne strefy czasowe na całym świecie, tak aby nikt nie miał zbyt dużej przewagi nad innymi, zaczynając wcześniej lub kończąc później. Muszą być wystarczająco długie, aby każdy mógł zmieścić się w swoim grafiku!

Dystans maratonu to 26,2 mili, czyli 42,195 km. Potrzeba dużo wytrzymałości, aby przebiec tak długi dystans i ukończyć wyścig. Ilość energii wymagana do ukończenia tego wyścigu jest ogromna i niewielu ludzi jest w stanie zrobić to w ciągu jednego dnia.

Większość doświadczonych biegaczy potrzebuje około 4-6 godzin, aby ukończyć cały wyścig bez zatrzymywania się lub odpoczynku. Dla mniej doświadczonych biegaczy może to zająć nawet 12 godzin od startu do mety.

Dystansy maratonu

Ile kilometrow liczy maraton?

Maraton to impreza wytrzymałościowa, która składa się z 26,2 mil lub 42,195 kilometrów. Maratończycy muszą przygotować się zarówno fizycznie, jak i psychicznie do długiego dystansu. Istnieją trzy rodzaje maratonów: pełny maraton, półmaraton i sprint (lub mini) maraton.

Najbardziej oczywistym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji o wyborze dystansu maratonu jest Twój poziom sprawności fizycznej. Jeśli nie jesteś doświadczonym biegaczem i nigdy wcześniej nie biegałeś na dystansie 10 mil, prawdopodobnie najlepiej będzie zacząć od krótszego dystansu. Pierwszy udział w maratonie może być przytłaczający i wyczerpujący, a pełne 26,2 mili lub 42,195 kilometrów to dla niektórych zbyt wiele. Musisz także rozważyć, czy chcesz ukończyć maraton w czasie poniżej czterech godzin, czy nie. Sprowadza się to do różnicy między biegiem w pełnym tempie 26 minut na milę a biegiem w średnim tempie 9 minut na milę. Wreszcie, wiele osób wybiera dystans maratonu na podstawie wcześniejszych doświadczeń - czy już wcześniej biegło maraton o tej długości.

Różne dystanse w maratonie
Maraton składa się z czterech różnych dystansów: pełnego maratonu, półmaratonu, 10k i 5k. Każdy z dystansów ma swoje plusy i minusy, które należy rozważyć przed podjęciem decyzji o wyborze jednego z nich.

Pełny maraton - Jest to najbardziej znany dystans maratonu. Uczestnicy tego typu zawodów muszą przebiec w sumie 26,2 mili lub 42,195 km. Średni czas ukończenia biegu na tym dystansie wynosi 4 godziny, ale może on trwać od 3 do 7 godzin w zależności od tempa biegu, poziomu sprawności fizycznej i wcześniejszego doświadczenia w maratonie. Półmaraton - jest to popularna opcja dla tych, którzy chcą wziąć udział w krótszym maratonie. Półmaraton ma długość 13,1 mili lub 21 kilometrów, a średni czas jego ukończenia wynosi 2 godziny 15 minut - 2 godziny 45 minut (może się to różnić w zależności od biegacza). Dystans 10K - wydaje się być łatwiejszy do pokonania niż pełny lub półmaraton, ponieważ ma nieco ponad 6 mil długości (w rzeczywistości wynosi 9 kilometrów). Jednakże, 10K nadal wymaga od uczestników pokonania 2 okrążeń wokół toru, więc ukończenie go zajmuje średnio około 1 godziny 30 minut (plus czas na rozgrzewkę i schłodzenie). 5K - jest to najkrótszy dystans, który zalicza się do maratonu i wielu biegaczy wybiera ten wyścig, ponieważ jest krótszy niż inne opcje (5 km) i nie wymaga tak długiego treningu jak dłuższe wyścigi.

Pełny maraton (26,2 mil)
Niektórzy ludzie chcą przebiec maraton, aby sprawdzić, czy są w stanie to zrobić. Może naprawdę lubią biegać i chcą sprawdzić, jak daleko mogą się posunąć, a może mają doświadczenie w biegach na krótszych dystansach i są gotowi, by podnieść poprzeczkę. Przejdź do pełnego maratonu. Pełny maraton jest najpopularniejszym dystansem maratonów, więc jeśli rozważasz udział w nim, istnieje duża szansa, że właśnie ten dystans weźmiesz pod uwagę.

Dystans pełnego maratonu jest uważany za imprezę wytrzymałościową, w której Twoim celem powinno być ukończenie biegu przed 40% uczestników (2:40:00) lub przynajmniej przed 10% (3:00:00). Na przykład, jeśli 1000 osób rozpocznie wyścig, 400 powinno ukończyć go przed Tobą. Jeśli to nie jest Twój cel, nie zapisuj się na pełny maraton - poszukaj krótszego dystansu, na którym czujesz się komfortowo.

Półmaraton (13.1 mil)
Półmaraton jest najbardziej popularnym i dostępnym dystansem dla biegaczy. Jest to wymagający dystans, ale dla wielu uczestników jest to również osiągalny cel. Wielu biegaczy uważa, że półmaraton jest łatwiejszym wyzwaniem niż pełne 26,2 mil, ponieważ jego ukończenie może zająć od dwóch do pięciu godzin.

Trasa składa się zazwyczaj z 13,1-milowej pętli, którą biegacze pokonują dwukrotnie, po jednym w każdym kierunku. Linia startu i mety znajdują się zazwyczaj w różnych miejscach, więc nie musisz wracać tą samą trasą, którą pokonałeś na początku. Półmaraton można ukończyć jako samodzielny wyścig lub włączyć go do innego wydarzenia, takiego jak bieg na 10 km lub bieg/spacer na 5 km.

Ćwierćmaraton (6.55 mil)
Ćwierćmaraton to popularny dystans dla biegaczy, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z bieganiem i nigdy wcześniej nie brali udziału w maratonie. Dystans ten jest krótszy niż tradycyjny maraton, więc jeśli biegniesz wraz z członkami rodziny lub przyjaciółmi, może to być dobre rozwiązanie. Przebiegnięcie ćwierćmaratonu pomoże Ci również przyzwyczaić się do biegania na długich dystansach - co może być korzystne zarówno dla zdrowia psychicznego, jak i fizycznego!